duminică, martie 25

Sfântul Iustin Martirul şi Filosoful: Buna Vestire

Icoană din sec. XIV (Ohrid, Macedonia).

După cum Eva, fiind fecioară şi fără de pată şi primind în sine cuvântul şarpelui, a născut neascultarea şi moartea, tot astfel şi Fecioara Maria, atunci când îngerul Gavriil i-a binevestit: Duhul Sfânt Se va pogorî peste tine şi puterea Celui Preaînalt te va umbri; pentru aceea şi Sfântul care Se va naşte din tine, Fiul lui Dumnezeu se va chema (Luca I, 35), primind credinţa şi bucuria a zis: Fie mie după cuvântul tău (Luca I, 38). În felul acesta, S-a născut prin ea Acesta, despre Care am arătat că s-au spus atâtea în Scripturi şi prin Care Dumnezeu nimiceşte pe şarpe, ca şi pe îngerii şi oamenii cei asemănători cu el şi prin care liberează de moarte şi slobozeşte pe cei răi care se pocăiesc şi care cred în El. (Dialog cu iudeul Trifon, p. 210 sq.)

Icoană coptică.

S-a spus aşa: Iată, Fecioara va lua în pântece şi va naşte fiu şi vor chema numele lui Dumnezeu este cu noi (Isaia VII, 14). Căci cele socotite de către oameni de necrezut şi cu neputinţă, pe acestea Dumnezeu le-a vestit mai înainte, prin Duhul profetic, că se vor întâmpla,în aşa fel ca, atunci când se vor întâmpla, să nu fie necrezute, ci să fie crezute, datorită faptului că au fost spuse mai înainte. Pentru ca nu cumva unii, care nu înţeleg profeţia arătată, să ne reproşeze nouă ceea ce noi înşine am reproşat poeţilor care spun că Zeus s-a năpustit asupra femeilor împins de plăcerile afrodisiace, vom încerca să lămurim aceste cuvinte. Cuvintele Iată, Fecioara va lua în pântece nu înseamnă că Fecioara va concepe ca urmare a unei împreunări omeneşti; căci dacă ar fi avut loc o împreunare omenească, cu orişicine, ea ar mai fi fost Fecioară; ci puterea lui Dumnezeu venind asupra Fecioarei a umbrit-o şi a făcut-o, deşi era Fecioară, să poarte în pântece. Iar îngerul care a fost trimis de Dumnezeu în vremea aceea i-a binevestit, zicând: Iată, vei lua în pântece de la Duhul Sfânt şi vei naşte un Fiu, Care Se va chema Fiul al Celui Preaînalt şi-I vei pune numele Iisus, căci El va mântui pe poporul Său de păcate (Luca I, 31 sq, Matei I, 20 sq.), aşa cum ne-au învăţat despre Mântuitorul nostru Iisus Hristos cei ce ne-au păstrat toate memoriile în legătură cu El şi cărora am crezut, deoarece Duhul cel profetic a amintit şi prin Isaia, cel menţionat mai înainte, că Acesta Se va naşte. Prin Duhul, deci, şi prin puterea cea de la Dumnezeu, nu trebuie să înţelegem altceva decât pe Cuvântul, Care este Primul-Născut al lui Dumnezeu, aşa cum Moise, profetul cel mai înainte amintit, a arătat. Şi Acesta, venind asupra Fecioarei şi umbrind-o, a lăsat-o însărcinată, nu ca urmare a vreunei împerecheri omeneşti, ci prin puterea lui Dumnezeu.(Apologia I, p. 47 sq.)

Bibliografie: Apologeţi de limbă greacă, traducere Pr. Olimp Căciulă ş. a., Editura IBMBOR, Bucureşti 1980.